התמכרות לסמים ואלכוהול

0
418
credit: pixabay

אנשים רבים מתקשים להבין מדוע או כיצד אנשים מתמכרים לסמים. הם עשויים לטעות ולחשוב שהאדם המכור הוא בעל עמוד שדרה מוסרי ירוד, חלש אופי או נטול ערכים. לעתים קרובות התנהגות כפייתית מיוחסת לבחירה רצונית, כי קשה לנו להעלות בדעתנו עד כמה יכול האדם לאבד את שיקול דעתו ואת יכולת הבחירה החופשית שלו. חשוב שנבין – התמכרות לסמים היא מחלה מורכבת, וכדי להיגמל נדרשים הרבה יותר מרצון וכוונות טובות. למרבה המזל, הממסד הרפואי והטיפולי מבין כיום יותר מאי פעם כיצד משפיעים סמים על המוח ומהם הדפוסים ההתנהגותיים המאכילים את ההתמכרות. ברוח בכפר, מרכז שיקומי לגמילה מהתמכרויות מציעים טיפול שמקיף את כל האלמנטים הקשורים להתמכרות, מהגמילה הפיזית ועד לטיפול בשורש הבעיה והגורם לתלות הנפשית. מדוע חלקנו נעשים מכורים בעוד שאחרים מעבירים את חייהם ללא פיתוח תלות? אלו כמה מהגורמים העיקריים.

התמכרות לסמים – מה הם הגורמים?

על אף שאין גורם פיזיולוגי מובהק שיכול לנבא אם אדם יתמכר לסמים, ישנם מספר מאפיינים שנמצאו משפיעים באופן מובהק על הנטייה להתמכרויות. לרוב, תתפתח ההתמכרות עקב שילוב של מספר גורמים- נמצא כי מאפיינים תורשתיים מסוימים עשויים להגביר את הסיכון לפיתוח התמכרות לסמים. כמו כן, מחלות רקע נפשיות, כאבים כרוניים ומצבים רפואיים אחרים עשויים להוות גם הם גורם ביולוגי להתמכרות. בנוסף למאפיינים הפיזיים, ישנם גם גורמים סביבתיים שעלולים להשפיע על נטיית אדם להתמכר. סביבתו של אדם כוללת השפעות רבות ומגוונות, ממשפחה וחברים ועד למצב סוציו-אקונומי ורווחה כללית. סביבת המגורים ומעגלים חברתיים שונים עשויים להתאפיין בסבירות גבוהה יותר לפיתוח התמכרות. חשיפה לשימוש בסמים בגיל צעיר, לחץ חברתי כבד וטראומות שחווה האדם, עשויים להוות זרז ניכר לפיתוח התמכרויות.

לקבל עזרה המקום בטוח

על אף שנטילת סמים בכל גיל יכולה להוביל להתמכרות, ככל שהשימוש בסמים יתחיל מוקדם יותר, כך גדל הסיכוי שהשימוש הקז'ואלי יהפוך עם הזמן לתלות שלא ניתן לשבור. הדבר בעייתי במיוחד עבור בני נוער, אשר מוחם ואישיותם עדיין גמישים, והאזורים במוחם השולטים בקבלת החלטות, שיפוט ושליטה עצמית עדיין מתפתחים. לכן, בני נוער עלולים להיות מועדים במיוחד למצבים מסכני חיים, לרבות שימוש כפייתי בסמים. זיהית סימנים מקדימים להתמכרות אצל אדם יקר לך? נדמה לך שההרגל שלך פוגע בתפקוד ומשתלט על חייך? צוות "רוח בכפר" מזמין אותך ליצור קשר וללמוד על כל אפיקי הטיפול הזמינים לך כמו גמילה מתרופות והתמכרויות נוספות. יחד, נסייע לך לצאת להתחלה חדשה.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here