איך להיערך לחקירה במשטרה תחת אזהרה?

0
296
197

גם אדם שלא ביצע שום עבירה, יילחץ מאוד אם יזומן לחקירה במשטרה תחת אזהרה. האזהרה היא מפני הפללה – משטרת ישראל מחויבות בחוק להזהיר אדם שמוגדר כחשוד ועל כן עלול להפליל את עצמו. חשוב לציין כי ישמם מקרים שבהם החקירה היא לצורך גביית עדות, אבל במהלכה מתגלים פרטים שהופכים את האדם לחשוד, ובמצב כזה המשטרה תיידע אותו כי חל שינוי בסטטוס החקירה.

בכל מקרה, ריכזנו עבורכם מספר המלצות של עורכי דין פליליים מנוסים לגבי ההיערכות לחוויה הלא פשוטה.

לשאוב מקסימום מידע

כבר במהלך שיחת הטלפון שבה תקבלו זימון לחקירה, נסו לברר מהם החשדות של המשטרה. גם בפתח חקירה באזהרה, מומלץ לשאול שאלות רבות, וספציפיות, לגבי מהות החשד: באיזו עבירה מדובר לטענת המשטרה, מתי בוצעה, כיצד וכו'. אם החוקר מנסה להתחמק, ומספק תשובות כלליות בלבד, כדאי לא לשתף איתו פעולה אלא לממש את הזכות הבסיסית של כל נחקר באזהרה – להתייעץ עם עורך דין.

לא לדבר עם אף אדם אחר

רוב בני האדם מודעים לכך שזכותם המלאה לשמור על שתיקה במהלך חקירה. יחד עם זאת אין מודעות לכך שגם אנשים אקראיים שיושבים לצד הנחקר מחוץ לחדר החקירות עלולים להיות אנשי משטרה. בהתאם מומלץ לא לשוחח עם אף אדם פרט לחוקרים עצמם. כמו כן חשוב לזכור שגם "שיחה שלא לפרוטוקול" עם החוקר – היא בהחלט שיחה לפרוטוקול ועלולה להפליל את החשוד.

להתנהל על-פי הכלל "כבדהו וחשדהו"

עוד עצה חשובה של כל עו"ד פלילי היא לזכור שחוקר המשטרה הוא לא חבר של החשוד, לא רוצה לעזור לו (אלא מחויב לאינטרסים של המשטרה בלבד) ובנוסף אין לו סמכות להתחייב לסגירת התיק במקרה של הודאה או לענישה קלה (רק הפרקליטות מוסמכת לסגור תיק או לדרוש עונש קל). כמו כן חוקרי המשטרה עלולים לשקר לנחקרים – אם כי אסור להם להציג מסמכים מזויפים, בדיקת DNA שקרית וכו'.

להתייעץ עם עורך דין פלילי

לגרסה הראשונה שמוסר חשוד יש משקל רב, ולכן ההמלצה החשובה ביותר היא לקבל ייעוץ מעו"ד פלילי עוד לפני החקירה. עורך הדין הפלילי יגבש אסטרטגיה אופטימלית – למשל האם לשמור על זכות השתיקה או לא – ובכך ימנע נזקים בלתי הפיכים. במשרד עורכי הדין מנשה-רון הצטבר ניסיון רב בתחום ספציפי זה, ובהתאם הלקוחות של עו"ד רונן מנשה ועו"ד קובי רון זוכים לייצוג משפטי מיטבי.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here