הטיפול במצבי חרדה חברתית

0
528
שיקום בבריאות הנפש
Credit: Pixabay.com

חרדה חברתית מאופיינת בהימנעות מסיטואציות חברתיות והסתגרות, והיא קיימת הן אצל מבוגרים והן אצל ילדים. הסיבות להופעת חרדה חברתית יכולות להיות בשל חווית שליליות וטראומות שונות מהעבר, וגם כתוצאה מנסיבות נוספות. טיפול בחרדה חברתית משפר מאוד את מצבו של המטופל, כאשר מפגישה לגישה ניתן גם להבחין בשיפור במצב.

כיצד בדיוק באה לידי ביטוי חרדה חברתית?

מי שסובלים מחרדה חברתית נמנעים פעמים רבות מהשתתפות בפעילויות חברתיות, מחוגים וממסיבות. בנוסף לכך אצל ילדים, החרדה גם יכולה להוביל לחשש מללכת מדי יום לבית הספר, ומחשש להישאר לבד בחדר או לישון לבד בלילה. במקרים כאלו היצמדות הילד אל הוריו היא אינטנסיבית, והילד מפתח תלות במקום לסגל לעצמו אורח חיים עצמאי, במידה המתאימה האופיינית לבני גילו. מבוגרים וילדים כאחד סובלים מחרדה חברתית, והדבר לא בא לידי ביטוי רק אצל ילדים.

התאמה אישית של תוכנית הטיפול

תוכנית הטיפול נקבעת בהתאמה אישית והיא מאפשרת שיקם בבריאות הנפש או במסגרת הוסטל תל אביב. תחילה מתקיים אבחון ספציפי שמטרתו לאבחן היטב את סיטואציית החרדה החברתית של המטופל, ובהתאם לאבחון נבנית תוכנית טיפולית על ידי הפסיכיאטר הטפל. התוכנית הטיפולית כוללת לרוב פגישות רציפות שמטרתן לטפל בדפוסי חשיבה ובאלמנטים נוספים שבגללם האדם סובל מהחרדה החברתית. טיפול בחרדה חברתית מתבצע בהתאם לצרכי המטופל כאשר אחת הטכניקות היא CBT.  מדובר בטיפול קוגניטיבי חשיבתי שמטרתו לשנות את דפוסי החשיבה ואת האמונות המגבילות של האדם, אשר מובילות אותו לאותה הסתגרות, ולחרדה ממפגשים חברתיים.

מקום הטיפול

מפגשי הטיפול לסובלים מחרדה חברתית מתקיימים במסגרות שונות כאשר מסגרת של מרכז פרטי בקרבת הים היא אידיאלית משום שהיא מאפשרת למטופל להתרחק מהסחות דעת ולהתרכז בכלים הטיפוליים, ובמפגש עם המטפל. הוסט תל אביב הוא גם מקום המעניק טיפול לסובלים מהחרדה.

בסיס הדברים בתוכנית הטיפולית היא שיקום בבריאות הנפש, וחזרה לחיים תקינים נטולי דאגות חברתיות. המטרה היא שהמטופלים ישובו לקחת חלק במפגשים חברתיים שונים, ירחיבו את מעגל החברים שלהם, יפתחו קשרי זוגיות ויקיימו חיים עצמאיים האופייניים עבור קבוצת גילאים, מבלי לפתח הרגלים תלותיים לאורך שנים קדימה.

טיפול בחרדה חברתית הוא בהחלט אפשרי, וניתן להגיע לתוצאות מרשימות ולהישגים נאים ביותר. חשוב מאוד להתאים את התוכנית הטיפולית למטופל, ולקיים מעקבים. גם סיוע מצד אנשי הקהילה יכול מאוד לסייע, ועבור ילדים הסובלים מחרדה חברתית התוכנית גם כמובן כוללת שיתוף ההורים. אנו ברוח ים בית מאזן, נתאים את הטיפול הכי מתאים לכל מטופל שיגיע אלינו.

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here