הטעויות הנפוצות שכדאי לכם להימנע מהן בתהליך חיפוש עבודה

0
1211
צילום באדיבות האקריו

גם אם התקופה הנוכחית קשה במיוחד, השתדלו להימנע מטעויות כמו לשלוח קורות חיים למשרות שבכלל לא רלוונטיות עבורכם, לספר בראיון עבודה על המצוקות שלכם או להגיע לראיון עבודה בזום כשאתם לבושים בצורה מרושלת באדיבות: אורלי אפשטיין, מנהלת מחלקת ההשמה בחברת האקריו Hackeru 

כל מי שחיפש עבודה בחייו יודע שתהליך חיפוש עבודה עלול להיות מעייף לא פחות מעבודה במשרה מלאה. מדובר בתהליך שצריך להיות מחויבים כלפיו. לנקוט בצעדים דוגמת מעקב יומיומי אחרי משרות רלוונטיות, יצירת קורות חיים למעסיקים, תיאום זמנים לראיונות, מחשבה על השאלות שעלולות להישאל ומענה מתאים עבורן, היערכות נפשית לשלבי מיון הבוחנים את סט הכישורים שהמועמד לעבודה מביא איתו וכן הלאה.

על מנת לצלוח בשלום את שלב חיפוש עבודה החלטתי לגבש רשימה של הטעויות שמחפשי עבודה נוטים לעשות פעמים רבות. המטרה היא לחסוך מכם את הטעויות שעלולות למנוע מכם להתקבל לעבודה שבה אתם מעוניינים.

טעויות נפוצות בכתיבת קורות חיים

כתיבה בפורמט קבוע

פעמים רבות מתרחשת מציאות בה שליחת קורות חיים עלולה להתבצע מתוך הרגל. המועמד שולח קובץ מוכן ומפיץ אותו באתרים,בכתובות המייל וברשתות החברתיות. הבעיה בצעד כזה היא שאין משרה בעולם הדומה ב-100% למשרה אחרת. על המועמד לקרוא בדיוק איזה סט תכונות או כישורים מחפש מציע המשרה ולהתאים אותן אל כל משרה באופן ספציפי.

חיפוש אחרי משרות לא רלוונטיות

השקעת זמן ומאמץ בשליחת קורות חיים למשרה שבכלל לא קשורה לניסיון וליכולות שלכם עלולה לפגוע בכם. זאת משום שככל שיישלחו יותר קורות חיים ולא יתקבל מענה המוטיבציה שלכם עלולה לרדת. המשמעות היא שיכול להיות שדווקא ברגע שתופיע המשרה המתאימה עבורכם לא תיוותר בכם אנרגיה לפנות אליה.

צילום באדיבות האקריו
צילום באדיבות האקריו

טעויות בקורות חיים

אפילו אם הכישורים שלכם נחשבים לנדירים בתחום שלכם אסור לגלות שאננות. המעסיק המקבל לידיו את קורות החיים נחשף בראש ובראשונה לפרטים הבסיסיים. במידה וקורות החיים שלכם מכילים משפטים קטועים או טעויות כתיב, אלה הם סוג הדברים שעלולים להכשיל אתכם.

ליישם את כל הנאמר לכם

למשל: "צריך שכל הקורות חיים יכנסו בדף אחד". נכון שתמיד עדיף להיות קצר וקולע, אבל אם האפשרות השנייה היא לקצר ולהשמיט מידע רלוונטי אז עדיף להאריך. יכול מאוד להיות שמיומנויות שהושמטו כדי להכניס הכול לדף אחד יהיו ההבדל ביניכם לבין המשרה. לכן חשוב לדעת להותיר מאחוריכם עצות שלדעתכם עשויות לפגוע בקבלה למשרה ולהפעיל שיקול דעת באופן פרטני.

חוסר תשומת לב לפרטים

פעמים רבות מועמדים לעבודה עלולים לשכוח פרטים חשובים מאוד בתהליך השליחה. זה קורה למשל בכל הנוגע להוספת מכתב מקדים, שניסוח מוצלח שלו יכול להבדיל ביניכם לבין אחרים. עוד טעות נפוצה היא היעדרם של פרטי קשר בסיסיים כמו ציון מספר טלפון, כתובת אי-מייל ופרטי לינקאדין בראש עמוד קורות החיים.

 לכן חשוב להיות ערים לכל פרט כזה ולציין אותו במסמך.

טעויות נפוצות בראיונות עבודה (בעיקר ב"זום")

לחפש עבודה זה תהליך לא פשוט, אבל חיפוש עבודה בתקופה של משבר בריאותי כלכלי ותעסוקתי חסר תקדים זו משימה קשה הרבה יותר. יש לכך כמה סיבות: קודם כל היצע המשרות הקיים היום קטן הרבה יותר מתקופה רגילה ולכן קשה יותר למצוא משרה, בטח אם מדובר בחיפוש בתחום ספציפי וצר. שנית, אנשים רבים מחפשים עבודה לא מבחירה אלא בגלל שהם פוטרו או בחל"ת וחוסר הוודאות שולט בחייהם.

וכמובן כל תהליך גיוס העובדים לעבודה או לפחות חלק ניכר ממנו נעשה במרחב הווירטואלי. המעבר למרחב הזה יוצר חוקים חדשים בהתנהלות בראיונות עבודה שרובם מתנהלים כיום באמצעות תוכנות כמו "זום".

הנה כמה דוגמאות לטעויות בולטות שכדאי להימנע מהן.

להגיד שפוטרת "בגלל הקורונה"

כמעט בכל ראיון עבודה שמתקיים נשאל המרואיין למה הוא עזב את מקום העבודה הקודם. לא פעם הסיבה שאותו מציינים המועמדים היא "בגלל הקורונה", אבל מה זה בדיוק אומר? אולי זה גורם למעסיק לחשוב שבגלל שהמועמד הוא החלש ביותר בחברה מבחינת יכולותיו מיהרו לפטר אותו? אסור שהתשובה לשאלה למה עזבת את מקום העבודה האחרון תהיה לקונית, אלא חייבים לפרט. רצוי וכדאי לספר למעסיק הפוטנציאלי את הנסיבות בצורה מורכבת יותר. אולי הענף שבו עבדתם הושבת בתקופת הקורונה כמו במקרה של מסעדנים ומוכרים בחנויות בגדים? אולי דווקא בגלל שאתם החוליה החזקה בעסק העדיפו להעסיק עובד פחות מקצועי אבל בשכר נמוך יותר? חשוב לתאר את הדברים מנקודת מבט שתעצים את הכישורים שלכם.

משדרים שליליות

התקופה הזו לא קלה לאף אחד אבל המעסיק לא מחפש את המועמד שידבר על הקשיים שלו. לכן חשוב דווקא להציג בראיון את הצד החיובי של התקופה: איך מינפתם אותה מבחינה אישית ומקצועית.

בנוסף ישנם מועמדים הנוטים להשמיץ את המעסיקים הקודמים שלהם במהלך הראיון. אפילו אם נסיבות סיום ההעסקה היו בשל פיטורים מומלץ מאוד לא לעשות זאת. המחשבה החולפת בראשו של המראיין היא שבעתיד אותו מועמד יתמיין למקום עבודה אחר ועשוי להשמיץ אף אותו. כדאי מאוד לשמור על גישה מקצועית.
הגעה לראיון בצורה לא אופטימילית

העובדה שהתהליך ברובו וירטואלי בהחלט פותר בעיות כמו מצוקת חנייה או חשש בריאותי ממפגש פנים אל פנים. אבל ראיון עבודה וירטואלי יוצר אתגרים ייחודיים.
למשל, מועמדים שחושבים שבגלל שהראיון לא דורש הגעה פיזית אז לא צריך להתכונן אליו. חשוב להיות עם גישה לאינטרנט כמה דקות לפני התחלת הראיון כדי לוודא שאין בעיות תשתית, שהקול והתמונה עובדים כמו שצריך וכן הלאה.

חשוב למצוא פינה שקטה בבית ולא חשוכה מדי שממנה תרגישו בנוח לקיים את הראיון. פרט נוסף – לבוש. התאימו את צורת הלבוש לזו המצופה מכם כמו בראיון עבודה פנים אל פנים. היו ייצוגיים ככל האפשר. יצא לי לפגוש במועמדים שהפגינו התנהגות לא מתאימה במהלך ראיון עבודה כמו: ישיבה על המיטה, בחירת תאורה לא מתאימה, רעשי רקע כמו ילדים או בעלי חיים שמקשים על ההקשבה ואפילו הצתה של סיגריה.

היעדר אסרטיביות

הרבה פעמים אחרי ראיון עבודה (או שליחת קורות חיים) מעסיקים לא חוזרים אל המועמדים. אין שום סיבה בעולם לחכות אם עדיין לא קיבלתם תשובה. אם למשל מדובר במענה על קורות חיים אפשר לחפש באופן עצמאי מייל של המראיין או את חשבון הלינקדאין שלו ולפנות אליו. וזה נכון כמובן גם אחרי ראיון עבודה. במצב בו מתחרים לפעמים מאות מועמדים על אותה משרה, מועמדים שרוצים להתקבל צריכים להוכיח את המוטיבציה שלהם ולבלוט מעל לכל היתר. 

מקווה שאחרי קריאת העצות האלה תהליך חיפוש העבודה שלכם יעבור בצורה מוצלחת, ותמצאו את המשרה המתאימה לכם בדיוק!

השאר תגובה

Please enter your comment!
Please enter your name here